LIVE 10.04.30.



09.09.11.

Csacsogunk

Cinkék

Követőradar:)

Qqts

Az igaz sötétség

2009.09.17. 01:57 Ypszi

Fényes délután van. Sietősen csapom be magam mögött a kaput. Végre vége a mai mókuskeréknek! Sétálgatok még egy kicsit az őszillatú városban, átvágok majd a parkon és kis kerülővel térek haza. Kenyeret kell vennem, benézek a kisboltba is a sarkon.

Megállok a zebránál, piros a lámpa. Egy görnyedt, bűzös alak vágtat el mellettem, kis híján elüti egy autó. Morog valamit, elkapom még a felháborodott tekintetét, de már rohan is tovább. Én azért megvárom a zöldet, nem sietek sehova, szép az idő.

A fákat egyesével üdvözlöm. Sárguló Juhar! Gyönyörű leszel két hét múlva! Megsimogatom a törzsét, nekidőlök úgy, hogy látóteremben csak a park legyen, ujjaim hegyével a barázdákba túrok, tenyerem és egész hátam szinte a fának szorul. Egy hangya se férne közénk, ez a perc a miénk. Szeretném befőttesüvegbe zárni a pillanatot, ahogy magamba szívom a délutánt, ahogy hallom a napsütést, ahogy harapom a tiszta levegőt, ahogy a méregzöld beteríti a szemem és ahogy a madarak hangja játszik édes dalt legbelsőbb középvonalam húrján. Csak egy perc. Egyetlen, mindent eltűntető, nyugtató perc. Nem létezik senki más a világon, csak én, és nem létezik a világ sem, csak a park.

Beszűkülő tudatom lassan magához tér, kiteljesedik. Újra érzékelem a külvilágot, és a hozzátartozó alakot pár méterrel tőlem, velem szemben. Néz. Szája bal sarka mosolyog, szeme cinkosan csillan felém. Fejébe húzza kalapját, és eltűnik a hosszú kabátjával együtt.

Ideje hazamenni. Ráérősen, mosolyogva dobálom előre a lábaimat, kezeim a zsebemben kutakodnak apró után. Hiába, mert a sarki bolt zárva. Tanácstalanul meredek be az üzletbe még pár másodpercig, aztán a szomszéd kapu felé veszem az irányt.
A kovácsoltvasat jobb vállammal betolom és hagyom becsapódni. Már az elsőn vagyok, mikor a fémes csattanás végigrobog a lépcsőkön. Bizsergeti a talpamat. A másodikra érve már húzom elő a kulcsomat, kinyitom a bordó faajtót, majd bezárom magam mögött.

Ledobom a cipőm még az előszobában, aztán szép lassan mindent lerántok magamról, és beállok a tus alá. A zuhanyfüggöny néha belibben egy láthatatlan, apró szellőtől, és a lábamhoz tapad. Lilás víz zúdul le a fejemről, a fekete hajfesték nem túl ragaszkodó. A sampon és a tusfürdő habjai véletlenszerűen csorognak végig rajtam.
Kicsit sem felfrissülve csavarom magam a törülközőkbe. Álmos vagyok. Talán ma kialszom végre magam. Letörlöm a maradék vizet is magamról, bebújok az ágyba, a takarót az államig húzom. Még látom a szekrényajtót rezegni az utcában elhúzó villamostól, és már el is nyom az álom.

Reggel felkelek, és kezdődik elölről a mókuskerék.

...

Éjjel van. Sietősen csapom be magam mögött a kaput. Végre vége a mai mókuskeréknek! Sétálgatok még egy kicsit az őszillatú városban, átvágok majd a parkon és kis kerülővel térek haza. Kenyeret kell vennem, benézek a kisboltba is a sarkon.

Megállok a zebránál, piros a lámpa. Egy vadállatként bűzlő alak rohan el mellettem, kis híján elüti egy autó. Elkapom sárga tekintetét és agyarának morgó villanását, de már rohan is tovább. Én azért megvárom a zöldet, nem sietek sehova, szép az este.

A fákat egyesével üdvözlöm. Sárguló Juhar! Gyönyörű leszel két hét múlva! Megsimogatom az érintésemtől életre kelő törzsét, nekidőlök úgy, hogy látóteremben csak a park legyen, ujjaim hegyével a barázdákba túrok, tenyerem és egész hátam szinte a fának szorul. Az kéregujjaival körbefon, és szinte magába húz. Ráfonódik a törzsét érintő kezemre, felszalad az arcomig, a bőröm alá fúrva magát végigfut az ereimen. Együtt lüktet ember és fa. Szeretnénk befőttesüvegbe zárni a pillanatot, ahogy magunkba szívjuk az estét, ahogy halljuk a hold fényét, ahogy harapdáljuk egymás rostjait, ahogy fonalaival beteríti a szemem és ahogy tövünkben a varjú csőrének csontot koppantó hangja érdes dalt játszik középvonalunk fás húrján. Csak egy perc. Egyetlen, mindent megteremtő, örökkévaló perc. A világ beköltözik a fejembe, nem létezem már, csak a világ létezik a szemem mögött.

Kitáguló tudatomat lassan visszaszerzem, újra érzékelem magamat, és az engem figyelő alakot pár méterrel előttem. A juhar gyengéden ereszt el, kéreginait rugalmasan húzza vissza. A férfi sápadtan néz rám, onnan küld felém félmosolyt. Cinkosan felém csillanó szemében érzem a vér fémes ízét.  Fejébe húzza kalapját, úgy tűnik el egyik pillanatról a másikra.

Ideje hazamenni. Idegesen dobálom előre a lábaimat, kezeim a zsebemben kutakodnak apró után. Hiába, mert a sarki bolt zárva. Tanácstalanul meredek be az üzletbe pár másodpercig.  Az üvegajtó mögül egy árny bámul vissza rám. A körvonal nélküli, sötét torzó egyenesen a szemembe néz. Talán a felismerés fényét keresi. Csalódott.
A szomszéd kapu felé veszem az irányt. A kovácsoltvasat jobb vállammal betolom, nem törődöm a nyílásban álló alakkal, hagyom rácsapódni. Már az elsőn vagyok, mikor fémes csattanással hullik szét a test apró darabokra. Részei végigrobognak a lépcsőn, bosszúszomjasan marnak a lábamba. A másodikra érve már húzom elő a kulcsomat, kinyitom a bordó faajtót, majd bezárom magam mögött.

Ledobom a cipőm még az előszobában, aztán szép lassan mindent lerántok magamról, és beállok a tus alá. A zuhanyfüggöny a lábamhoz tapad. Túloldalán egy kéz körvonalazódik. A műanyagon keresztül halad lassan a térdemtől a bokámig. Vörös víz zúdul le a fejemről, a vér nem túl ragaszkodó. A sampon és a tusfürdő habjait a simogató végtag tulajdonosa rendezi el rajtam.
Kicsit sem felfrissülve csavarom magam a törülközőkbe. Álmos vagyok. Ma sem alszom ki magam. Letörlöm a maradék vizet is magamról, bebújok az ágyba, a takarót az államig húzom. A huzat nyílásából kikúszó fekete árnyat ütemesen lélegzem be.
Még látom a szekrényajtót rezegni. Az egyre táguló résen át egy véres szempár figyeli ébrenlétemet.

Reggel elalszom, és kezdődik elölről a mókuskerék.

 

A sötétség nem hazudik. Láthatóvá teszi a dolgok valódi énjét, amit a fény megváltoztat és eltorzít.  A nappal: tetszhalál, az éjjel: élet. 

szerintem: (5/5)
Savaztatok: (4,4/5)

38 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ypszi.blog.hu/api/trackback/id/tr691387566

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ziebi 2009.09.17. 03:06:02

Ez nagyon durván jó lett. Novellaként is megállja a helyét, de még ennél is több van benne. szerintem :)

Ypszi · http://ypszi.blogspot.com 2009.09.17. 08:55:00

@Ziebi: köszönöm széken:) amúgy ilyen egy napom, ha épp rajtam van az üldözési mánia :)

Cho. 2009.09.17. 10:16:38

Nem tudom mit szedsz de abból én is kérek!

(jó lett :)

P_anka 2009.09.17. 18:47:02

Te csaj, ez egyszerűen borzongatóan jó... nem akarsz kiadni novelláskötetet? :)

Ypszi · http://ypszi.blogspot.com 2009.09.17. 20:20:04

@P_anka: Részrehajló vagy te is, de azért jól esik, köszönöm :)

Még általános iskolában volt az, hogy mivel sosem nyaraltunk sehol, én nem tudtam megirni a nyári történéseket első dolgozatként szeptemberben, mert arról nem lehet írni, hogy a szomszéd nénikkel beszélgettem. Mert bár rengeteget tanultam tőlük, azokat az infókat meg akartam tartani magamnak :)
Meg hát ciki is lett volna a sok balatonos, meg külföldis történet mellett. Hát én ilyenkor mindig kitaláltam egy indiános sztorit, teleirtam egy füzetet, és azt adtam be. (Ez ilyen házidolgozat volt.)
Állítólag ilyenkor a tanáriban mindig felolvasták, de hát ez nem biztos h igaz :) de az irodalom tanár könyörgött anyámnak, h legyek író, de anyu sosem hitt bennem igazán, semmilyen tekintetben, és középiskolában már nem is folytatódtak a történetirások. Ott max a jól megszerkesztett olvasónaplókkal tűntem ki, ami azért volt érdekes, mert sokszor el se olvastam a művet, és mégis többet tudtam róla, mint mások (figyeltem az órán:)

P_anka 2009.09.17. 20:52:37

@Ypszi: tesztelhetem nem részrehajló egyedeken? :)

Ypszi · http://ypszi.blogspot.com 2009.09.17. 21:03:50

@P_anka: köcönöm:) majd átrajzolom a szavazóképet, mert elég béna lett, csak nem akartam olyat, ami mindenkinek van :)

mooncat · http://rajzoltam.blog.hu 2009.09.17. 22:13:57

én nem vagyok részrehajló, de ez qrva jó lett.
simán veri 'a hús'-t. :)

megvan benne (ami nemrég tudatosult bennem), amitől jónak tartok egy irományt, az pedig az, h érzelmeket vált ki belőlem, és szinte mindegy milyet.

gratulálok, még sok ilyet!

Ypszi · http://ypszi.blogspot.com 2009.09.17. 22:21:37

@ribizlifozelek: @mooncat: köszönöm szépen, teljesen széjjel pirulom magam, nem is gondoltam volna hogy ennyire bejön majd..

mert hogy ezt csak egy közepes próbálkozásnak érzem.. viszont akkor tényleg gyakorolnom kell :)

igazából most nem is találok szavakat, ennyi dicséret után:)

mooncat · http://rajzoltam.blog.hu 2009.09.18. 08:44:23

@Ypszi: pedig csak keressed a szavakat és írjad őket lefele szépen, hogy újra ilyen jókat olvashassunk. :)

Ypszi · http://ypszi.blogspot.com 2009.09.18. 09:11:50

@mooncat: :))) igyekszem:)) tökjó erőt adtok :) köszönöm:)

Lobra · http://ross-satyr.blog.hu 2009.09.18. 23:32:37

@Ypszi: Szívesen írnék valami egyedit, más által még nem említettet, de nincs rá módom. Gratulálok. Technikai szempontból talán egy módsoításra tudnék gondolni: annyira kellene tömöríteni (ha lehet), hogy a két változat elférjen egy szétnyitott könyv két egymással szembe néző oldalán.

Ypszi · http://ypszi.blogspot.com 2009.09.18. 23:40:54

@Lobra: a technikára nem figyelek, mert "csak úgy" írtam:) amúgy szerintem elférne.. ez függ a könyv és a betű(típus) méretétől is:)

egyelőre nem nagyon hiszem, hogy megjelenne papírformátumban, de ha valamikor mégis, akkorra már biztos ügyesebb leszek, és meg is tudnám oldani :)

ez most csak egy próbálgatás volt, amit megosztok veletek, hogy lássam jó irányba haladok-e :)

az építő kritikát köszönöm szépen, megjegyzem majd a későbbiekre, az ilyen mindig jól jön!
köszi:)

P_anka 2009.09.19. 00:08:23

Nekem pont elfért kinyomtatva két oldalon. Egyébként a teszteléshez nyomtattam (szerző neve nélkül) :) Az első mintavétel már meg is történt: Sanyinak nagyon tetszett, pedig csak utólag árultam el neki, hogy te írtad :)

Ypszi · http://ypszi.blogspot.com 2009.09.19. 00:10:18

@P_anka: :)) mintavétel... :)) az Y-vírus :D
köszönöm a tesztelést, drága vagy :*

P_anka 2009.09.19. 00:40:12

@Ypszi: biológus lennék végzettségem szerint, vagy mifene :D

Ypszi · http://ypszi.blogspot.com 2009.09.19. 01:06:51

@P_anka: :DDD csak ellenszert ne találj léci :))

P_anka 2009.09.19. 02:00:57

@Ypszi: ugyan, nem vagyok én önmaga ellensége :D Tényleg élvezet volt olvasni, sok ilyet akarok még :)

Lobra · http://ross-satyr.blog.hu 2009.09.19. 19:39:16

@Ypszi: Igazad van, hogy írás közben nem figyelsz másodlagos körülményekre. Amit javasoltam, az már csak az utómunka sokadik fázisa (és közben kiderült, hogy eredetileg is elfér egy-egy oldalon).

Jó irányba haladsz, és ha valóban van ekdved hozzá, bizonyára tudsz találni olyan "tanfolyamot", amelyen az eredendően meglevő tehetség mellé a lehető legtöbb szakmai fogás is elsajátítható.

Ypszi · http://ypszi.blogspot.com 2009.09.19. 23:37:01

@Lobra: nekem tök szürreális, hogy szakmai fogásokról beszélsz:)

Lobra · http://ross-satyr.blog.hu 2009.09.20. 13:26:54

@Ypszi: A hasonló tanfolyamokon pedig azokat tanítják. Kiinduló alapként ott van a résztvevők változó mértékű tehetsége. Ahhoz párosul, hogy mennyire képesek a jó gondolataikat és/vagy érzéseiket jó szöveggé konvertálni, mivel csak az utóbbiból lehet ítélni. És amikor a szöveg már megszületett, akkor jöhet a megtanítható "utómunka".

A film is véletlen, de legalábbis összevissza sorrendben felvett képsorokból áll (a rendező műve), és a vágás csinál belőlük nézhető mozit (a szakmai fogásokkal bíró vágó + a rendező műve), és ugyanígy a szöveg is akkor alakítható, amikor már van egy "nyers" változata.

Ypszi · http://ypszi.blogspot.com 2009.09.20. 13:45:59

@Lobra: na igen, de hogy is lett most ez a téma? mert nem értem, miért magyaráztad el...

Lobra · http://ross-satyr.blog.hu 2009.09.20. 19:43:06

@Ypszi: Hoppá ... Igazat szólsz. Ez itt most valóban feleslegesnek tűnik, akár szedd is ki.

Ypszi · http://ypszi.blogspot.com 2009.09.21. 12:12:04

@Lobra: dehogy törlöm! Az infó mindig jól jön, csak nem értettem, én meg ilyenkor szólok :)

forditomi 2009.09.21. 14:19:41

Gratulálok Ypszi!
Ez már irodalom! (vagy képzőművészt vagy film? - mindegy, fő hogy jó)
... megpendítette "legbelsőbb középvonalam húrját"!

Mindamellett volt a technikádnak egy "különbségkereső játék" fílingje; a második rész miatt újra, alaposabban el kellett olvasnom az elsőt 8-)

Csak így tova!

Ypszi · http://ypszi.blogspot.com 2009.09.21. 14:50:20

@forditomi: köszönöm szépen neked is :) örülök, hogy tetszett, tényleg nem gondoltam volna, hogy így be fog jönni :)

Hihi.. teszvesz sorok :))

Lobra · http://ross-satyr.blog.hu 2009.09.22. 18:48:00

Kedves Ypszi, ha bele akarsz pillantani az életnek egy másik szeletébe, tisztelettel meghívlak a blogom meglátogatására, ahol bővebb családom egy tagjának verseményeiből mutatok be részleteket.

A meghívás természetesen mindenki másnak is szól.

Ypszi · http://ypszi.blogspot.com 2009.09.23. 18:06:59

@Lobra: elkezdtem nézni még mikor indult, de a foci visszarettentett, azt hittem, hogy csak arról fog szólni :) nagyon szépen köszönöm a meghívást.. mondjuk eddig versből egyet írtam csak, tésztákról (és a plazmid szót is sikerült belecsempészni), Pyrynek, szóval nem az én műfajom:)

@Ziebi: egyben, csak álomkórosan még mindig :/

Dee L'hemaa 2009.11.24. 14:31:14

Ütős, mint egy-egy Neil Gaiman novella!
süti beállítások módosítása